هندوانه چه تاثیری در دیابت دارد؟
نوشته شده توسط : sanaz

به طور کلی، هندوانه میوه‌ای خوشمزه و سالم است که دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آب زیادی است. این میوه می‌تواند به سلامت قلب، کلیه، چشم، سیستم گوارش و ایمنی بدن کمک کند.

اما برای افراد مبتلا به دیابت، خوردن هندوانه نیاز به دقت و توجه دارد. چرا که هندوانه شاخص گلایسمی بالایی دارد و قند خون را به سرعت بالا می‌برد. شاخص گلایسمی نشان‌دهنده سرعت جذب قند غذاها در خون است. هرچه این شاخص بالاتر باشد، بدان معنی است که سطح قند خون فرد نیز سریعتر تغییر می‌کند.هندوانه و دیابت

به همین دلیل، افراد دیابتی باید مقدار و زمان خوردن هندوانه را با توجه به نوع دیابت، رژیم غذایی و فعالیت بدنی خود تعیین کنند. بهتر است هندوانه را در حجم کم و در زمان‌های مناسب مصرف کنید. همچنین بهتر است هندوانه را با غذاهای پروتئینی یا چرب ترکیب کنید تا جذب قند آن در خون کندتر شود.

طبق مطالعات جدید انجام شده، هندوانه دارای خواص ضد دیابت می باشد. این میوه شاخص گلایسمی بالا اما بار گلایسمی پایین دارد. بار گلایسمی نشان‌دهنده تاثیر گلایسمیک گروه غذای خورده شده در گلایسم خون است.به عبارت دیگر، هرچقدر بار گلایسمی پایین‌تر باشد، تاثیر قند آن در خون کم‌تر است.

پس از این نظر، مصرف مناسب هندوانه می‌تواند برای افراد دیابتی مناسب باشد. البته به شرط آنکه با رعایت مقادیر و زمان‌های صحیح و با مشورت پزشک صورت گیرد.

غذاهای پروتئینی یا چربی با هندوانه

بهترین غذاهای پروتئینی یا چربی که با هندوانه سازگارند، غذاهایی هستند که کم چرب و کم قند باشند. چرا که هندوانه خود دارای قند و آب زیادی است و ممکن است باعث افزایش قند خون شود.پیشگیری از دیابت در بزرگسالی

برخی از مثال‌های غذاهای پروتئینی یا چربی که می‌توانید با هندوانه ترکیب کنید، عبارتند از:

- تخم مرغ: تخم مرغ منبع عالی از پروتئین است و می‌تواند شما را سیر نگه دارد. شما می‌توانید تخم مرغ را به صورت آب پز، سرخ شده، املت یا برگر درست کنید و با هندوانه مصرف کنید.

- ماست: ماست حاوی پروتئین و پروبیوتیک‌های مفید برای سلامت روده است. شما می‌توانید ماست را با هندوانه و بعضی از ادویه‌جات مثل نعناع، زیره یا گشنیز ترکیب کنید و به عنوان یک سالاد خوشمزه بخورید.

- مغزها: مغزها دارای پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم هستند و به کنترل قند خون کمک می‌کنند. شما می‌توانید مغزهای مختلف مثل بادام، گردو، فندق یا پسته را با هندوانه خورد و لذت ببرید.

- ماهی چرب: ماهی چرب حاوی پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت قلب، مغز و چشم خوب است. شما می‌توانید ماهی‌های چرب مثل سالمون، تُن، رُگِت، خُرَمَشِیر را به صورت پخته، کباب شده یا سالاد درست کنید و با هندوانه نوش جان کنید.اطلاعات کامل





:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: